24 nov. 2015
Hier stopt de trein straks niet meer
Het op één na kleinste station van Nederland verdwijnt. ,,Ik heb me er al bij neergelegd’’, zegt een reiziger die er bijna dagelijks komt.
~~Geerdijk. Het witte schijnsel van de lantaarns verlicht de verlaten perrons van station Geerdijk, omgeven door een drassig weiland, bomen en een sloot. Het is bijna half zeven in de ochtend. Een lege trein stopt. Zonder dat de deuren zijn geopend, rijdt de machinist daarna weer verder. Bijna spookachtig.
Dan arriveert Margreet Schreurs, vanuit de duisternis. Ze zet haar fiets op slot – plaats genoeg in de bijna lege stalling – en checkt in. Schreurs, op weg naar haar werk bij uitkeringsinstantie UWV in Zwolle, is deze maandag de eerste reiziger op station Geerdijk in Overijssel, het op één na kleinste station van Nederland.
Over vijf maanden wordt ‘Geerdijk’ opgeheven, zo maakte de provincie Overijssel eind vorige week bekend. De provincie wil de treinverbinding Almelo-Mariënberg, geëxploiteerd door Arriva, doortrekken naar Hardenberg. De reistijd moet korter, aansluitingen moeten beter, de snelheid op het baanvak moet omhoog.
In die opzet is geen ruimte meer voor een stop in het dorp Geerdijk. Volgens de jongste meting van ProRail, beheerder van de spoorinfrastructuur, stapten er in 2011 per werkdag 98 reizigers in en uit. Dat zijn er zes meer dan op het minst gebruikte station van Nederland: de Eschmarke in Enschede, aan de lijn tussen Enschede en het Duitse Gronau.
Dat station Geerdijk sluit, is „balen”, „lastig” en „jammer”, vinden reizigers die deze maandag voor zonsopkomst instappen. Neem Michella Bruins, kennismanager bij KPN in Amersfoort. Zij woont op loopafstand van het stationnetje. ,,Aan het einde van deze straat’’, en ze wijst in de verte. Een ,,betere aansluiting’’ op het openbaar vervoer is voor haar niet denkbaar. ,,Lekker makkelijk zo, wonen in een dorp met een station.’’
Maar eigenlijk is er vooral begrip voor de opheffing. „Ik kan het me goed voorstellen”, reageert Schreurs. „Ik heb me er al bij neergelegd. Jammer is het wel. Het is mooi rustig, hier. Ik kan altijd mijn fiets kwijt. Maar het is niet anders.”
Sanne Hekman, die tegen half acht vanaf haar ouderlijk huis in Geerdijk op weg is naar
haar werk in Apeldoorn: „Ja, ik begrijp het wel. De trein stopt hier, trekt op, remt af en is dan al in Vroomshoop. Dat duurt nog geen vier minuten.” Ze lacht. „Het station staat al tien jaar op de nominatie om te worden gesloten, maar nu schijnt het echt menens te zijn.” Dan stapt er nog iemand het perron op. „Uh, spitsuur in Geerdijk”, en ze moet weer lachen.
Schreurs reist via Mariënberg naar Zwolle, een rit van 34 minuten. Ze woont tussen de stations Geerdijk en Vroomshoop in, dus straks fietst ze ’s morgens niet meer naar Geerdijk, maar naar Vroomshoop. „Da’s even ver.” Als de verbinding wordt verbeterd, is ze waarschijnlijk net zo snel in Zwolle als nu. Alleen de reiskosten zullen iets hoger zijn, verwacht ze.
Geerdijk, een dorp aan het kanaal Almelo-De Haandrik, heeft ongeveer 560 inwoners. Het station is niet meer dan één langgerekt perron, in het midden onderbroken door een (over-)weggetje. Op de perrons staan bankjes, prullenbakken en wachthuisjes. Elk half uur vertrekt hier een trein in de richting Mariënberg (perron 1a) en een in de richting van Almelo (perron 1b).
Na het vertrek van de treinen, is het geblaf van een hond te horen. Verder doodse stilte. Tegen de tijd dat het station wordt opgeheven – eind april 2016 beginnen de werkzaamheden aan de spoorlijn – heeft het bijna 110 jaar bestaan. Eind 2016 moeten de rechtstreekse treinen tussen Almelo en Hardenberg rijden.
De aanstaande sluiting van station Geerdijk lijkt in de gemeente Twenterand, waar Geerdijk onder valt, nauwelijks enige rimpeling te veroorzaken. Wethouder Ben Engberts (SGP), portefeuillehouder verkeer en platteland: „Dat het station zou verdwijnen, was al langer bekend. Sluiting betekent dat een enkeling verder moet reizen naar een station, maar daar staan kortere reistijden en betere aansluitingen tegenover voor alle inwoners van de gemeente.”