toonentekst
18 jan. 2018

Airport Twente laatste rustplaats voor vliegtuigen

Recyclebedrijf AELS hoopt dat Twente snel went aan het landen van grote vliegtuigen. AELS streeft naar ontmanteling van één toestel per maand. Vrijdag landt weer een Airbus.

 
 DEURNINGEN. ,,Hij komt eraan’’, zegt Marjon Visser uit Lonneker als boven de boomtoppen in de verte een donkergrijze stip te zien is. Dat moet de te slopen Boeing 747-400 zijn.

Visser pakt haar smartphone, de armen gaan iets omhoog, klaar om een foto te maken. Ze wil niets missen van dit spektakel. Zo vaak landt er geen passagiersvliegtuig meer op Twente Airport. En zo’n groot toestel, afgeschreven door ’s lands vliegtuigtrots KLM, al helemaal niet. Visser is gek op vliegtuigen. ,,Ik kan je niet vertellen waarom.’’

Dan maakt de Boeing een ruime bocht, om de spottersheuvel heen waar Visser en nog tientallen spotters staan, deze kille woensdag begin december. ,,Wat een joekel’’, zegt ze en drukt af. ,,Wat een ouwetje ook.’’

De Boeing 747-400 is het tweede toestel dat het bedrijf AELS, Aircraft End-of-Life Solutions, in Enschede demonteert - zeg geen slopen, want dat suggereert dat iets kapot wordt gemaakt, vindt oprichter en directeur Derk-Jan van Heerden (38 jaar). ,,En wij maken niks kapot, wij halen het toestel uit elkaar.’’

Het vliegtuig wordt ‘gedeassembleerd’ en ontmanteld, omschrijft hij het preciezer. Onderdelen worden eruit gehaald en waar nodig (door andere bedrijven) gerepareerd en/of gereviseerd en na eventuele ‘hercertificatie’ te koop aangeboden. Het karkas dat overblijft, wordt ten slotte ‘opgeknipt’ en gerecycled. Dat recyclen gebeurt bij een ander bedrijf.

Van de verkoop van onderdelen moet Van Heerden het hebben. ,,Voor luchtvaartmaatschappijen die met een kapot onderdeel zitten, kan het goedkoper zijn om bij ons een kant-en-klaar onderdeel te bestellen. Dan hoeft het vliegtuig niet (lang) stil te staan. Een reparatie kan bovendien duurder zijn dan het onderdeel dat wij te koop aanbieden.’’

Of hij er iets aan verdient, hangt af van ,,de deal’’, zoals Van Heerden het omschrijft. Als het toestel voor ,,een goede prijs’’ is gekocht, kan winst worden gemaakt op de onderdelen. ,,Als we te veel betalen voor een toestel, kunnen we dat niet meer goedmaken.’’

Voor de aan te kopen toestellen geldt: hoe nieuwer, hoe duurder. Ook hangt de prijs af van het aantal vliegtuigen dat van een bepaald type rondvliegt en of het type nog in productie is. Dat bepaalt namelijk de vraag naar onderdelen. Toestellen met gewilde onderdelen, zijn te koop vanaf een half miljoen euro, volgens Van Heerden.

Eerder ontmantelde AELS op Twente Airport een Airbus A340-300. Het toestel landde 27 april dit jaar, Koningsdag. De vliegtuigonderdelen die nog niet zijn verkocht, liggen in twee hangaars op het luchthaventerrein: honderden stoelen, de vliegtuigneus, het landingsgestel, motorgondels. In de kantoorruimte van AELS staat een uitgezaagd vliegtuigraam, verpakt in noppenfolie, een ,,bedankje’’ voor de investeerder die de ontmanteling van de Airbus mogelijk maakte.

Ook de komst van de A340 trok veel bekijks. ,,Op zich wel leuk hoor, al dat enthousiasme, maar ik hoop toch dat Twente er aan went. Al die hoempapa telkens. Dat hoeft voor mij niet iedere keer’’, zegt Van Heerden.

Op Twente Airport heeft Van Heerden de mogelijkheid om de ‘allergrootste’ vliegtuigen met twee gangpaden of meer, widebody’s, te laten landen. ,,Wij zijn het enige bedrijf in Europa dat ervoor zorgt dat luchtvaartmaatschappijen one-stop-shop van hun widebody af zijn.’’

Van Heerden heeft zijn onderneming (tien medewerkers) grotendeels naar Twente verplaatst, daarbij financieel gesteund door Oost NL, de ontwikkelingsmaatschappij voor Oost-Nederland die de opdracht heeft de regionale economie te versterken. De bedrijfslocatie bij de luchtmachtbasis in Woensdrecht is per 1 december opgeheven. In Zoetermeer heeft en houdt AELS een kantoor.

Het aantal te ontmantelen vliegtuigen moet in tien jaar stijgen van vijf naar twaalf per jaar. AELS, opgericht in 2005 heeft tot nu toe dertien vliegtuigen in eigen beheer ontmanteld en tientallen in opdracht. ,,Wij zijn anders dan veel andere bedrijven in deze branche. De meesten zijn op zoek naar een goede deal; naar een vliegtuig waarvan de onderdelen te verkopen zijn. Wij zullen alle vliegtuigen netjes opruimen, ook toestellen waar niets meer van te verkopen valt. In dat geval betalen bedrijven onze diensten.’’

Als student luchtvaart- en ruimtevaartechniek aan de Technische Universiteit Delft raakte hij geïnteresseerd in recycling van vliegtuigen. ,,Als wordt gesproken over duurzaamheid in de luchtvaart gaat het vaak over emissie en geluid, zelden over recycling. Veel mensen staan er niet bij stil dat er iets moet gebeuren met vliegtuigen aan het einde van hun levensduur.’’

Tijdens een stage bij KLM Engineering en Maintenance, in het staartje van zijn TU-opleiding, kreeg hij te maken met een gestrande Boeing. ,,Daar zag ik dat het anders en beter kon. Ik heb toen een businessplan geschreven voor recycling van vliegtuigen. KLM was niet geïnteresseerd. Na mijn opleiding ben ik toen voor mezelf begonnen’’, zegt Van Heerden.

Persoonlijk heeft hij meer met ruimte- dan met luchtvaart: ,,Mensen denken altijd dat ik gek ben van vliegtuigen. Ik krijg vliegtuigsokken en –stropdassen en zo. Dat is leuk, maar eigenlijk vind ik ruimtevaart interessant, wat Elon Musk doet (hij wil een kolonie op Mars stichten, red.). Eigenlijk ben ik meer een StarTrek-achtige nerd.’’

AELS is inmiddels begonnen met deassemblage van de bijna 25 jaar oude KLM-Boeing. Binnenkort (vrijdag 19 januari) landt het derde te ontmantelen toestel op de Twentse luchthaven, een Airbus A340 van Air France, en volgende week nog twee toestellen, waaronder opnieuw een Boeing 747-400.
 

Airport Twente
Vliegtuigrecyclingbedrijf AELS is gevestigd op Twente Airport, voorheen een militaire vliegbasis. De basis is dit jaar formeel een burgerluchthaven geworden, maar dan voor kleinere vliegtuigen. Pogingen om na het vertrek van de militairen in 2008 een grotere burgerluchthaven van de grond te tillen, mislukten. Toenmalig demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) van Infrastructuur zag bij de opening, begin dit jaar, voor Twente Airport een toekomst als ,,outdoor-laboratorium’’ voor luchtvaart, waar proeven en testvluchten kunnen worden gedaan.
 

Downloads
Download hier artikel NRC Handelsblad
08 sept.
Ex-Booking.com-ondernemer werkt aan ontwikkelcampus batterijopslag
05 sept.
Niemand had ooit iets gemerkt van wietplantages
07 aug.
Oud-personeel NAVO-depots kampt met afbrokkelende tanden
07 aug.
Afbrokkelende tanden, hoe kan dat nou?
03 aug.
Ouders komen spreekkamer niet in
02 aug.
Profrondemagazine Almelo
30 juli
Joodse gemeente moet weg uit Deventer synagoge
21 juli
VDL wil Siemens Hengelo overnemen
12 juli
Onbegrip over keuze voor vergoeding SMA-medicijn tot 9,5 jaar
10 juli
Aramese genocide lag te gevoelig, kreeg ze te horen
15 juni
Onlinemagazine Dichtbij
05 juni
Ex-defensiepersoneel voelt zich 'afgescheept met flutbedrag'
04 juni
Zieke ex-werknemer defensie: 'Die verf stonk als de hel'
02 juni
RIVM: Personeel defensie niet goed beschermd tegen chroom-6
01 juni
Duizendknoop nog lang niet uitgeroeid
08 mei
Veluwe pakt verloederde vakantieparken aan
19 april
Foodhal is einde synagoge Deventer
23 maart
Denk is 'ultieme integratie'
22 maart
Je zal er maar bovenop wonen
22 maart
Eén zetel voor Denk Enschede
20 maart
Onlinemagazine Dichtbij
08 feb.
Hoe poppodium Atak failliet kon gaan
02 feb.
Eigen mening, dan ook eigen partij
19 jan.
Was doorstart modeketen Tuunte vooropgezet?
18 jan.
Airport Twente laatste rustplaats voor vliegtuigen
03 jan.
Proef met ‘lossere’ bijstand begonnen
01 jan.
2018
19 dec.
Dichtbij, magazine De Twentse Zorgcentra
19 dec.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
09 dec.
Magazine INN'twente
06 dec.
Jaren celstraf geëist voor fraude ex-directeuren Rendo
16 nov.
'Wethouder moet beseffen dat hij beïnvloedbaar is'
14 nov.
'Circus' Pegida bedankt burgemeester
08 nov.
Asbest opruimen is 'knetterhard' werken
02 nov.
Raad Ede zet vraagtekens bij ambitieus plan kunsthal
31 okt.
Wethouder Arnhem overleeft motie van wantrouwen
19 okt.
Tieners die foto Onur deelden, komen niet voor rechter
17 okt.
Wederopstanding Polaroid
13 sept.
B. wist op het nippertje te ontkomen
12 sept.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
01 sept.
Wat staat Marcouch te doen in Arnhem?
01 aug.
Waarschuwing voor criminele infiltratie gemeenteraden
27 juli
Lekkages bij zoutfabriek AkzoNobel, alweer
20 juli
Magazine Profronde Almelo
04 juli
Vliegveld Teuge in voortbestaan bedreigd
29 juni
Dichtbij, magazine De Twentse Zorgcentra
21 juni
Magazine INN'twente
15 mei
Eerst dronken dan toch weer burgemeester
22 april
Politie brak inval Vak-P voortijdig af
11 april
Vak-P: wel baas in eigen huis
06 april
Na tascontrole mag je stemmen
31 maart
Tweede leven voor luchtmachtbasis
24 maart
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
15 maart
Dichtbij, magazine De Twentse Zorgcentra
07 feb.
OM pakt exploitanten van 'illegale gokzuilen’ aan
07 feb.
Een zesje voor Pauline Krikke als burgemeester Arnhem
31 jan.
Tobben met Koopgarant
01 jan.
2017
23 dec.
Magazine Dichtbij
20 dec.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
14 dec.
Magazine INN'twente
13 dec.
Treinongeval Dalfsen door inschattingsfout hoveniers
01 dec.
Vonnis Herman du B. 'gele kaart' voor de staat
28 nov.
Barmhartige vliegeniers van Teuge
10 sept.
Du B. opnieuw voor de rechter, nu voor drugszaak
03 sept.
Oorlogsveteranen in actie voor 'iconisch' hotel
02 sept.
Justitie onderzoekt lekkages AkzoNobel
02 sept.
Dode bomen door lekkages AkzoNobel
10 aug.
Een nieuwe baan? Meestal niet
10 aug.
Oudere ex-V & D’ers moeizaam aan de slag
08 juli
'De zusters zijn kwaad'
07 juli
Dichtbij, magazine De Twentse Zorgcentra
27 juni
Meer geld nodig voor kanjermonumenten
14 juni
Laatste strohalm voor vluchtelingen met psychische problemen
13 juni
Onlinemagazine WGV Zorg en Welzijn
24 mei
Thuishulpen Vérian gaan het zelf doen
04 mei
Celstraf en tbs voor doden nicht Mariska
28 april
Burgemeester blikt terug op Heumensoord
28 april
Laatste vluchtelingen verlaten Heumensoord
29 maart
Onlinemagazine De Twentse Zorgcentra
23 maart
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
18 maart
Een muur vol vacatures voor ex-V & D'ers
16 maart
'Verschrikkelijk zoals de Eusebius erbij staat'
15 maart
Het komt nooit meer goed na monstertruckongeluk
26 feb.
Mag trage hoogwerker het spoor over?
24 feb.
Thuishulpen Bronckhorst 'gered'
18 feb.
Ineens een zwart gat in de binnenstad
10 feb.
Nooit meer een Heumensoord
21 jan.
Virus is zo verspreid in asielopvang
11 jan.
Verhuizing ziekenhuis 'militaire operatie'
01 jan.
2016
17 dec.
Opvang van niks in 'beautiful country'
17 dec.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
16 dec.
Actievoeren als tweede natuur
15 dec.
Onlinemagazine De Twentse Zorgcentra
29 nov.
'Medewerkers en cliënten TSN zijn de klos'
25 nov.
Gatenkaas na 80 jaar zoutwinning in Hengelo
24 nov.
Hier stopt de trein straks niet meer
30 okt.
Protest tegen azc Enschede ‘duur feestje van de democratie’
28 okt.
Rechtbank: gemeente zat fout met vergunning voor stunt monstertruck
15 okt.
Statenleden: stop injectie afvalwater in Twentse bodem
14 okt.
Officier: 'Er was nul komma nada ruimte voor monstertruck'
14 okt.
Opvang Heumensoord is 'no good'
09 okt.
Ex-burgemeester Ommen heeft spijt van diefstal
05 okt.
Niemand zag hoe diep Jim zat
03 okt.
Slapen met een zwarte lap als deur
30 sept.
Onlinemagazine De Twentse Zorgcentra
22 sept.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
17 sept.
Haaksbergen zat fout, maar wie gaat betalen?
11 sept.
Kroepoek en rozijnen in gastvrij Apeldoorn
05 sept.
Uit liefde in actie voor vluchtelingen
29 aug.
Twente verzet zich tegen mogelijke sluiting rechtbank Almelo
27 aug.
Dankzij tunnel sneller over 'karrespoor' naar Zwolle
21 aug.
Werkstraf voor moeder die keel lerares dichtkneep
13 aug.
Wie wordt nieuwe partijvoorzitter D66? Demmers of Beerten?
06 juli
Koopzondag splijtzwam in christelijke gemeenten
29 juni
Zaak ex-neuroloog naar Hoge Raad
25 juni
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
19 juni
Opluchting bij ex-neuroloog na vrijspraak
18 juni
Ex-neuroloog hoeft cel niet in
06 juni
'Ik had eerder meer door het stof moeten gaan'
29 mei
Oliewinning Drenthe ligt al weken stil
28 mei
Burgmeester Haaksbergen weg na monstertruckongeluk
21 mei
Opnieuw zes jaar cel geëist tegen ex-neuroloog
02 mei
Brein ex-neuroloog is 'gatenkaas'
24 april
Giethoorn, het dorp dat elke Chinees gezien moet hebben
23 april
Oliewinning gestopt na lekkage pijp
30 maart
Wethouders Zutphen willen volledig salaris
24 maart
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
19 maart
Alsof conducteur boksbal is
07 maart
Nog minstens een maand bezig met de griep
02 feb.
Vier miljoen liter ongenoegen verdwijnen dagelijks in Twentse bodem
15 jan.
Gingen Arnhemmers op jihad of vakantie?
01 jan.
2015
31 dec.
Haaksbergen herstelt van truckdrama
19 dec.
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
18 dec.
Opzet of toch niet? Hoger beroep ex-neuroloog Jansen begint
10 dec.
Opnieuw klap voor regionale journalistiek
03 nov.
'Ze hebben ons maar laten aanmodderen'
27 okt.
Johan V. leefde als God in Frankrijk
04 okt.
Woon!
19 sept.
Ook nu nog werkt Defensie met chroom-6
12 sept.
Toch niet pensioen opeten in Enschede
10 sept.
Eerst pensioen opeten, dan pas bijstand
09 sept.
'Niet mobiel bereikbaar zijn, is niet van deze tijd'
03 sept.
'Medewerkers Defensie willens en wetens blootgesteld aan chroom-6'
03 sept.
Ook oud-medwerkers andere Defensieonderdelen ziek
21 aug.
Ouders zien Steve Jobs School niet zitten
13 aug.
Verontruste yezidi's krijgen geen gehoor meer in Noord-Irak
07 aug.
Oud-medewerkers mogelijk ziek door werk in NAVO-depots
30 juni
'Hier wás nooit mond-en-klauwzeer'
24 juni
Minder winkels, wen er maar aan
15 juni
Bestuurdersmagazine WGV Zorg en Welzijn
22 mei
Eén stomme opmerking kost wethouder baan
18 april
Oud-inspecteurs voelen zich onterecht gedaagd
17 april
'Ik red me wel'