04 juli 2017
Vliegveld Teuge in voortbestaan bedreigd
Foto Eric Brinkhorst
In Gelderland is grote boosheid over de nieuwste vliegroutes vanaf Lelystad. Het Nationaal Paracentrum wordt in zijn voortbestaan bedreigd, en daarmee het hele vliegveld Teuge.
,,Onaanvaardbaar’’, vindt gedeputeerde Meijers.
TEUGE. In het clubhuis van het Nationaal Paracentrum Teuge gaan de gesprekken alleen nog maar over de dreigende sluiting. ,,Het zit de hele dag in je kop’’, zegt een van de instructeurs.
Vorige week werd bekend dat één van de vliegroutes die nodig is voor de uitbreiding van Lelystad Airport dwars over het Gelderse Teuge gaat. Parachutisten kunnen daardoor niet meer vanaf een hoogte van 12.000 voet (3,6 kilometer) springen, maar vanaf 5000 voet (1,5 kilometer).
Het is de doodsteek voor het paracentrum, voorziet manager Simon Woerlee, en daarmee voor het vliegveld zelf. ‘Teuge’ verliest met de sluiting van het paracentrum de helft van zijn inkomsten (totale omzet 600.000 euro). ,,Dat betekent ons faillissement’’, zegt directeur Meiltje de Groot van Teuge Airport.
Woerlee legt uit: ,,Parachutespringen bij een hoogte van 5000 voet is als voetballen op een half veld. Je kunt nog wel een balletje trappen, maar het is geen voetbal meer. Er is op die hoogte nauwelijks ruimte voor een vrije val.’’
,,Het is een drama’’, reageert Bob Draijer, instructeur en ‘tandemmaster’. Samen met Folkert Tijsma, ook instructeur en tandemmaster, wacht hij deze zondag in het clubhuis op onbewolkter weer. Dan pas kunnen ze de lucht in met bezoekers die voor 210 euro vastgeklonken aan een master een sprong willen maken.
Draijer is vanwege het parachutespringen, zijn (freelance-)werk, verhuisd van Badhoevedorp naar Apeldoorn, dichter bij Teuge. Tot 2009 werkte hij in Lelystad. Het paracentrum daar moest toen sluiten omdat de vluchthoogte werd beperkt tot 6000 voet, vanwege het steeds drukkere vliegverkeer van en naar Schiphol. De geschiedenis herhaalt zich nu in Teuge, stellen de instructeurs.
Jaarlijks worden in Teuge 40.000 tot 45.000 sprongen gemaakt, de helft van het aantal
parachutesprongen in Nederland.
Draijers collega Tijsma heeft net zijn huis in het Friese Harich verkocht, ook met de bedoeling in de omgeving van Teuge te gaan wonen. Maar hij twijfelt nu. In afwachting van meer duidelijkheid verblijft hij op een camping. ,,Straks moeten Bob en ik nog naar het buitenland, als twee economische vluchtelingen.’’
Het bericht over de route kwam voor de parachutisten als ,,donderslag bij heldere hemel’’. Ze dachten juist dat Teuge de kleine luchtvaart uit Lelystad zou moeten opvangen. Ook de provincie Gelderland en de aandeelhouders van Teuge, de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen, voelen zich ,,overvallen’’.
De route is de uitkomst van een ‘ontwerpproces’ van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben zij zich gebogen over de nog ontbrekende stukken van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport; de aansluitingen tussen de al vastgestelde vertrek- en naderingsroutes en de ‘snelwegen’ in de lucht.
Uitbreiding van de luchthaven in Lelystad is nodig om Schiphol te ontlasten. Vanaf april 2019 moet in Lelystad groot vliegverkeer mogelijk zijn naar vakantiebestemmingen in Europa.
Volgens de woordvoerder van de LVNL was de route over Teuge de enige optie voor het stijgende vliegverkeer in zuidelijke richting. Alleen deze route voldeed aan alle uitgangspunten, volgens haar.
Die voorwaarden, besproken door de Alderstafel Lelystad, een overleg tussen bewoners, gemeenten, provincies en ministeries, luidden: de routes mogen Schiphol en het militaire vliegverkeer niet in de weg zitten, overlast voor steden en dorpen moet zo veel mogelijk worden vermeden en het vliegverkeer boven de oostelijke provincies moet minimaal op een hoogte van 6000 voet blijven.
Volgens Edwin Boerkamp, voorzitter van het paracentrum, ,,liegt’’ LNVL dat de route over Teuge de enige optie was. Tijdens een gesprek dat hij recent had met vertegenwoordigers van LVNL, CLSK, het ministerie en de provincie Gelderland bleek dat LVNL en CLSK de voorkeur gaven aan een andere route. ,,Ik wil nu weten welke route, en waarom die niet is gekozen. Wie heeft er eigenlijk gezegd: ‘Wij gaan het anders doen?’ Wij hebben vrienden, maar ook vijanden. Wij maken best veel lawaai. Er zijn mensen die zich aan ons ergeren als ze op een zomerse dag in hun tuin zitten.’’
De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart schrijft in een persbericht dat ,,buiten het overleg wordt beweerd’’ dat de provincie Gelderland (grote) invloed heeft gehad op de keuze voor de route. Luchthavendirecteur De Groot zei zaterdag in dagblad
De Stentor: ,,De provincie draait Teuge de nek om.’’ Beperkingen voor Teuge zouden de provincie goed uitkomen, vanwege klachten over overlast, is de gedachte.
De Gelderse gedeputeerde Josan Meijers (PvdA, Luchtvaart) werpt die insinuatie verre van zich: ,,Het komt ons helemaal niet goed uit. Teuge is belangrijk. Het vliegveld biedt veel werkgelegenheid (30 bedrijven, 300 arbeidsplaatsen. red.).’’ Ze noemt de route over Teuge onaanvaardbaar. ,,Wij hebben dit niet zien aankomen. Het was bekend dat Teuge misschien niet zou kunnen uitbreiden wat hoogte betreft, maar er zijn nooit signalen geweest dat Teuge zou moeten inleveren.’’
Volgens Boerkamp had ‘Gelderland’ niet genoeg kennis van zaken, en heeft de gedeputeerde zich de consequenties van de route onvoldoende gerealiseerd. De voorzitter: ,,Als dat zo is, het zij zo. Ik wil nu verder. Geen geruzie meer, het is tijd voor een oplossing.’’
Meijers hoopt snel te kunnen overleggen met staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA).
De gedeputeerde wil weten waarom een route over Teuge is gekozen, en waarom het vertrekkende vliegverkeer langer lager (op 6000 voet) over Gelderland vliegt dan tot nu toe aangenomen. ,,Wij dachten dat de vliegtuigen tot de rand van de Veluwe tot 6000 voet zouden vliegen en daarna zouden doorstijgen.’’
Boerkamp: ,,Het dringt misschien nog niet door, maar Apeldoorn wordt het Buitenveldert van de Veluwe.’’
Uitwijken naar een andere luchthavens lijkt geen optie voor de parachutisten. Boerkamp: ,,Wij weten geen alternatief.’’ Hij belooft ,,strijd tot het bittere eind.’’
Downloads
Download hier artikel NRC Handelsblad