29 nov. 2015
'Medewerkers en cliënten TSN zijn de klos'
TSN, de grootste thuiszorgorganisatie van Nederland, is in nood. ,,De rekening is voor de medewerkers, cliënten zijn de klos.’’
Almelo. 84 jaar is ze. Altijd heel zelfstandig geweest, maar inmiddels volledig afhankelijk van hulp. ,,En daar baalt ze ontzettend van’’, zegt haar dochter Hanny ter Doest uit Almelo. Dat ze haar vertrouwde thuishulp van TSN dreigt te verliezen, moet haar nog maar niet worden verteld. ,,Elke verandering is ontwrichtend. Ze is erg gesteld op haar hulp; bekendheid geeft een gevoel van veiligheid.’’
De grootste thuiszorgorganisatie van Nederland vroeg gisteren uitstel van betaling aan. TSN lijdt verlies op de thuiszorg. Het bedrijf betaalde de hulpen meer uit dan het door gemeenten vergoed kreeg. ,,Je kunt niet eeuwigdurend blijven bijpassen’’, zei directeur Zion Jongstra gisteren in NRC Handelsblad. Verlaging van het salaris van 4300 medewerkers werd niet toegestaan door de rechtbank.
Hoe het ook zij, de gevolgen zijn voor de medewerkers en hun cliënten, meent Ter Doest. ,,De medewerkers betalen de rekening en de cliënten zoals mijn moeder zijn de klos.’’ In haar ogen faalt de overheid: ,,Aan de ene kant moeten mensen langer thuis blijven wonen, terwijl aan de andere kant omstandigheden worden gecreëerd waardoor dat niet meer kan. De rijksoverheid heeft de thuiszorg bij de gemeenten over het hek gekieperd, maar er niet voldoende geld bijgedaan om ouderen fatsoenlijk te verzorgen en mensen een fatsoenlijk salaris te betalen. Thuishulpen verdienen het zout in de pap niet.’’ Ze vindt het schandalig.
Haar moeder krijgt twee uur per week hulp - voor de schoonmaak. Dat waren er vier. ,,Dat betekent dat wij, haar kinderen, ook nog heel druk zijn met van alles. Mantelzorgers zoals ik hebben ouders, kleinkinderen, een baan en doen ook nog vrijwilligerswerk. Het houdt een keer op. 24 uur in één dag zijn niet genoeg.’’
Voor de thuishulpen van TSN kwam het bericht over de surseance van betaling gisteren niet als een verrassing, zegt één van hen. ,,Ik stond er niet raar van te kijken. Het hing al een tijdje in de lucht.’’ De 56-jarige hulp die anoniem wil blijven, is vooral bezorgd over haar cliënten, meer dan over zichzelf. Zij is vaak de enige met wie deze mensen nog contact hebben. ,,Ze kijken naar je uit. Dat vind ik het mooie van mijn werk.’’
Hoe haar toekomst eruit ziet, durft ze niet te zeggen. ,,Ik heb 30 jaar in de thuiszorg gewerkt. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, hoe het verder moet. Wij hebben vooraf tegen TSN gezegd; kijk niet alleen naar de thuiszorg, maar ook naar de verzorging, naar de hele organisatie, maar ja, dat is niet gebeurd. Ze pakken ons; wij zijn maar de thuishulpen. Terwijl wij juist heel belangrijk zijn voor de mensen. Wat ik ook heel erg vind, is dat er straks 12.000 vooral vrouwen op straat staan. Die gaan naar het UWV - dat moet ook worden betaald. Staatssecretaris Van Rijn moet eens beter nadenken. Hij maakt veel kapot; mensen op straat, cliënten van slag.’’
Sommige medewerkers ontvingen gistermorgen per e-mail bericht, anderen zijn persoonlijk op de hoogte gebracht op een vestiging. Rond half twaalf gisteren verliet een tiental thuishulpen het hoofdkantoor van TSN in Almelo, waar ze de onheilstijding te horen hadden gekregen. De stemming was ,,bedrukt’’, was het enige dat ze na afloop kwijt wilden.
Downloads
Download hier artikel NRC Handelsblad